Zasady zarządzania projektem eLearningowym - Ewaluacja


Treść modułu

Moduł Zasady zarzadzania projektem eLearningowym skupia uwage na technikach prowadzenia projektów. W szczególnosci opisuje kluczowe fazy rozwoju projektu. Opisuje sposoby jego prowadzenia, podkreśla także znaczenie odpowiedniej dokumentacji potrzebnej do prowadzenia projektu.


Określenie celu edukacyjnego modułu

Celem modulu jest zapoznanie się bliżej z fazą ewaluacji projektu eLearningowego. Faza Ewaluacji odpowie nam na pytania dotyczące jakości dydaktycznej i pedagogicznej naszego szkolenia.


Wiedza bazowa potrzebna do pracy nad modułem


Informacje główne

Ewaluacja

Ewaluacja to systematyczne badanie wartości albo cech konkretnego programu, planu, działania (eksperymentu) bądź obiektu (programu komputerowego, programu nauczania, lekarstwa, rozwiązania technicznego) z punktu widzenia przyjętych kryteriów, w celu jego usprawnienia, rozwoju lub lepszego zrozumienia.

Walidacja oprogramowania

W naukach technicznych i informatyce walidacja to działanie mające na celu potwierdzenie w sposób udokumentowany i zgodny z założeniami, że procedury, procesy, urządzenia, materiały, czynności i systemy rzeczywiście prowadzą do zaplanowanych wyników.

Innymi słowy, Walidacja to proces badania czy program osiągnął cele, do których był wytworzony.
W naszym przypadku, gdy dotyczy szkolenia eLearningowego, walidacja odpowie na pytanie czy wiedza zawarta w szkoleniu została przyswojona. (i w jakim stopniu).
Walidacja jest ważna z dwóch powodów:
Po pierwsze - prawdziwe warunki w jakich szkolenie odbywa się różnią się od warunków laboratoryjnych, w których prowadzone były testy Alfa i Beta. W "prawdziwym świecie" szkolenie mogło przebiegać na komputerze znajdującym się na środku głośnego, zatłoczonego pokoju. Klient mógł źle oszacować średnią wieku uczniów, ich wykształcenie i preferencje. Dodatkowe materiały szkoleniowe mogły nie zostać dostarczone do uczniów.
Te wszystkie informacje pozwolą nam ocenić różnicę pomiędzy rzeczywistością życia szkolenia, a naszymi założeniami. Walidację oprogramowania warto zakończyć raportem, który opisze nam wszystkie anomalie. W raporcie możemy zarysować plan działań, który usprawni pracę z naszym szkoleniem.

Cel procesu oceniającego

Podstawą procesu oceniającego projekt eLearningowy jest odpowiedź na ptanie jaka była efektywność i wydajność szkolenia.

EFEKTYWNOŚĆ a WYDAJNOŚĆ

Ocena ciągła

Ocena ciągla to metoda oceny wartość programu podczas wszystkich kolejnych faz jego tworzenia.
W wykładzie dotyczącym produkcji informowaliśmy o Alfa oraz Beta testach, które należy przeprowadzić poczas tej fazy.

Poniższe kroki przedstawiają sposob przeprowadzenia oceny ciągłej projektu i powinny zostać prowadzone podczas Alfa testów projektowych:

1. Obserwacja zachowań praktykanów.
2. Prowadzenie swobodnych rozmów z praktykantami.
3. Sprawdzaj wiedzę praktykanów z pomocą krótkich testów.
4. Przeprowadź dyskusję z praktykantami by zebrać ich zdanie na temat szkolenia.
5. Odpowiedź na następujące pytania:
Czy zidentyfikowałeś poprawnie potrzeby szkoleniowe?
Czy zauważyłeś obszary wiedzy które warto doprecyzować?
Czy zauważyłeś przeslanki informujące o tym, że założenia szkoleniowe zostaną spełnione?
Czy cele szkolenia powinny być zrewidowane?
Czy główne założenia zostałty przekazane?
Czy metody szkoleniowe są właściwe? Czy należy je poprawić/zrewidować?

Aby móc prawidłowo odpowiedzieć na powyższe pytania, należy wybrać grupę praktykanów, którzy w formie pilotażowej zapoznają się z zawartością naszego szkolenia.

Szkolenie powinno się też zaprezentować ekspertom w celu sprawdzenia, czy wiedza zawarta w szkoleniu spełnia ich oczekiwania.

Ocena końcowa

Ocena końcowa odpowiada na pytanie o skuteczność naszego szkolenia, innymi słowy mówi nam, czy nauczyliśmy tego - czego chcieliśmy nauczyć. Ocena końcowa najcześciej opiera się na metodych ilościowych oraz wskaźnikach.

W celu prawidłowego przeprowadzenie oceny końcowej należy wybrać wskaźniki sukcesu. W tym celu należy zdadać sobie pytanie, jakie były główne cele szkolenia, a następnie przeprowadzić badanie wśród populacji osób uczących się, by sprawdzić, czy wskaźniki sukcesu zostały osiągnięte.

Aby prawidłowo zdiagnozować efektywność szkolenia, należy przygotować narzędzie pozwalające na zbadanie uczniów. Narzędzia to przedewszystkim testy, kwestionariusze, ale także ocena indywidualna oraz obserwacja.

Kiedy już otrzymamy dane wynikowe powinniśmy w oparciu o wcześniej wybrane wskaźniki sukcesu przystąpić do analizy danych.

wybór wskaźników sukcesu

Wybór wskaźnika sukcesu polega na wykazaniu wyższości szkolenia eLearnigowego. Warto przekonać klienta, że migracja szkolenia z trybu rzeczywistego na eLearnigowy da mu wymierne korzyści. Podstawowym wskaźnikiem miary będą koszty. Koszt szkolenia eLearnigowego z reguły jest wyższy niż sesja trenigowa z nauczycielem.

Jakie będą koszty zakupu lub budowy projektu eLearningowego?

   
Jakie będą koszty rezygnacji z eLearningu?    
Jakie będą koszty wdrożenia eLearningu razem z wdrożeniem nowych procesów biznesowych?    
Jakie będą koszty utrzymania projektu eLearnigowego?    
Efektywność    
Czas cyklu operacyjnego    

Jakie będą koszty zakupu lub budowy projektu eLearningowego?

Na to pytanie odpowiedzieliśmy podczas pracy nad fazami projektowania i planowania. Pamiętajmy jednak, koszt ze strony klienta będzie wyższy o marżę jaką nakładają na nas sprzedawcy, oraz o koszt wdrożenia nowych procesów biznesowych, którym przyjrzymy się za chwilę.

Jakie będą koszty rezygnacji z eLearnigu?

Koszty te najlepiej oszacować porównując cykl szkoleń zwykłych, do kosztu budowy projektu eLearninowego. Pamiętajmy aby badać sumaryczny koszt szkolenia w tym koszty przygotowania sesji szkoleniowej, koszty trenerów, wynajęcia sal a także koszty nie wykonanej pracy podczas szkolenia i podróży (w przypadku gdy szkolenie odbywa się poza miejscem naszej pracy). Jeśli koszty te przerosną koszt wytworzenia oprogramowania - różnicę możemy uznać za koszt rezygnacji.
To porównanie pozwoli nam także oszacować granicę opłacalności wdrożenia szkolenia eLearningowego. Wiemy bowiem, że koszt wytworzenia powinien być niższy, niż suma kosztów utrzymania tradycyjnych szkoleń.

Jakie będą koszty wdrożenie eLearningu razem z wdrożeniem nowych procesów biznesowych?

W przypadku migracji naszych procesów szkoleniowych na platformę eLearnigową pojawiają się koszty przygotowania organizacji do nowego trybu pracy. W przeszłości informowaliśmy o trzech terminach szkolenia i prosiliśmy o dopisanie nazwiska ucznia do daty szkolenia. W nowych warunkach odpowiedniejsze będzie wysłanie e-mail'a z informacją gdzie możemy znaleść szkolenie eLearningowe, i do kiedy należy je ukończyć. Zatem zmiana typu szkolenia wpłynie na organizację, a co za tym idzie zmieni się model kosztowy.

Jakie będą koszty utrzymania projektu eLearnigowego?

Utrzymanie polegać będzie głównie na umieszczeniu szkolenia w ogólnodostępnym miejscu. W przypadku szkolenia na płytach CD/DVD może to być wyznaczone miejsce albo pracownik. W przypadku szkolenia WEB'owego będzie to dysk sieciowy albo strona WWW. W tym przypadku kosztem utrzymania będzie koszt sprzętu na którym umieścimy nasze szkolenie.

Efektywność

Różnica czasu potrzebnego do przyswojenia takiej samej ilość informacji może być dobrym wskaźnikiem efektywności szkolenia.
Warto pamiętać, że szkolenie eLearnigowe prowadzone jest w chwili, gdy użytkownik ma na nie czas. Użytkownik może nawigować i omijać znany mu materiał. Podczas szkolenia tradycyjnego, w chwili gdy słuchacze mają różny poziom wiedzy, było by to nie możliwe.
Badnie efektywności będziemy omawiać podczas przedstawienia metody badania ewaluacji z pomocą kryteriów Kirckpatricka.
Efektywność możemy mierzyć także przez czas cyklu operacyjnego potrzebnego do przekazania wiedzy. Przyjrzyjmy się uproszczonemu porównaniu czasu przeszkolenia 500 pracowników.

Czas cyklu operacyjnego

typ szkolenia ilość sluchaczy cykl jednego szkolenia pojęmność klasy suma czasu potrzebnego do przeszkolenia wszystkich pracowników
szkolenie tradycyjne 500 osób 5 dni 30 osób 4 miesiące
szkolenie eLearningowe 500 osób 5 dni brak 5 dni

wybór wskaźników sukcesu - tableka

Elementy tradycyjne szkolenie eLearning
Liczba osób 500 500
Długość szkolenia 3 dni 2 dni
Koszty przygotowania 60 000$ 180 000$
Utrzymanie 0$ 0$
Prowadzenie szkolenia 300 000$ (200$ za osobę/dzień) 25 000$ (50$ za osobę/dzień)
Koszty podróży (1000$ za osobę x 250 osób) 250 000$ 0$
Koszty nie wykonanej pracy 522 000 $ 348 000$
Dodatkowe koszty nieobecności w pracy (dodatkowy dzień podróży) 87 000$ 0$
Razem 1 219 000$ 553 000$
 

60k przygotowanie
1159k dostarczenie

180k przygotowanie
373k dostarczenie

Wybór wskaźników sukcesu - Jakość

Jaka jest jakość projektu eLearningowego?
Czy eLearning przedkłada się na większą produktywność?

Wybór wskaźników - Serwis

Czy eLearning zwiększa poziom obsługi potrzeb szkoleniowych pracowników?

Wybór wskaźników - Szybkość

Czy eLearning potrafi dostatecznie szybko reagować na nowe potrzeby szkoleniowe?
Czy eLearning naprawdę może skorzystać z Internetu, nie tylko jako narzędzia ale jako nowej kultury biznesowej

Badanie Ewaluacji Kryteria - Donald Kirckpatrick

Zasadniczo, Kirckpatrick założył, że możemy wyróżnić cztery poziamy Ewaluacji szkolenia. Pierwszy z nich to Odzew i nastawienie. Możemy go porównać do prostej ankiety, o której wypełnieni jesteśmy proszeni po zakończeniu wizyty u lekarza, zakończonych zakupach, lub wycieczce.

Poziom 1 - Odzew i nastawienie

Pierwszy poziom ma nam dać odpowiedź na pytanie: Czy użytkownicy lubią program?
W tym celu warto przeprowadzić ankietę. Możemy także zaproponować pewnej grupie uczniów spotkanie na którym wysłuchamy ich uwag dotyczących programu. Warto pamiętać, że: Pozytywne nastawienie nie gwarantuję uczenia się, a negatywne, wcale go nie przekreśla. Dlaczego? Osoby przechodzące kurs, nie musza go lubić. Gdy mamy doczynienia naprzykład z obowiązkowym kursem BHP - już samo nastawinie uczniów, którzy muszą go ukończyć, powoduje, że gro z nich nie będzie go lubiło. Jeśli jednak kurs nię będzie podobał się blisko 100% populacji, warto jest dowiedzieć się czegoś więcej o przyczynach.

W sytuacji gdy podczas prowadzenia projektu klient był cały czas informowany o postępach prac, brał udział w wyborze szaty graficznej oraz wspomagał nas w pracy nad treścią szkolenia, szansa, że w pierwszym poziomie osiągniemy zły rezultat - jest znikoma.

Poziom 2 - Ocena pedagogiczna/dydaktyczna

Drugi poziom ewaluacji wg. kryterium Kirkpatricka odpowiada na pytanie: Czy użytkownicy nauczyli się tego czego mieli się nauczyć?
Jest kilka sposobów by odpowiedzić sobie na to pytanie. Pierwszym jest badanie wiedzy posiadanej przez ucznia przed i po szkoleniu. W tym celu możemy urządzić dwie sesje. Pretest - który odpowie nam na pytanie jaką wiedzę posiada uczeń przed szkoleniem, oraz Postest który określi poziom wiedzy po zakończonym szkoleniu. Różnica w wynikach da nam odpowiedź jaką wiedzę zgłębił uczący się podczas szkolenia.

Inną metodą jest ocenienie postest po jakimś czasie od zakończenia szkolenia. Ta metoda pozwoli na zbadanie czy materiał przekazywany był w sposób ułatwiający jego trwałe zapamiętanie. Taki test często nazywany jest retencyjnym.

Poziom 3 - Ocena zmian behawioralnych w danym środowisku

Trzecie poziom ewaluacji odpowiada na pytanie: Czy po programie użytkownicy zmienili swoje działanie (performance) w określonym kontekście?
Raz jeszcze wróćmy do przykładu kursu BHP. Podczas niego pracownicy mogli naprzykład dowiedzieć się, jak zachować się podczas rozprzestrzeniania się ognia. Nie było w nim jednak mowy o przypadku, co zrobić gdy jedyną oznaką pożaru jest dym. Trzeci poziom ewaluacji wskaże nam, czy przyswojona przez ucznia wiedza pozwoliła mu na prawidłowe zachowanie w podobnej, aczkolwiek nie identycznej sytuacji.

Poziom ten, jest przydatny do mierzenia wiedzy proceduralnej.

Poziom 4 - Ocena rezultatów i ROI (return on investment)

Poprzednie poziomy pokazywały nam skuteczność nauczania, jakość oraz jego uniwersalność. Czas zatem zadać sobie pytanie: Czy program przyniósł oczekiwane zmiany organizacyjne? A przedewszystkim, Czy program przyniósł oczekiwany zysk w stosunku do inwestycji?
Zwrot z inwestycji można mierzyć na wiele sposobów. W naszym przypadku warto jest przygotować tabelę porównawczą - tak jak to robiliśmy badając Wybór Wskaźnika Sukcesu. Pamiętajmy, nakłady na szkolenia eLearningowe nie zawsze dają się porównać z jedną sesją treningową pracowników. Szkolenie eLearnigowe, po ich przeszkoleniu pozostaje, co powoduje, że każdy nowo zatrudniony pracownik może z niego skożystać.
Jeśli nasze szkolenie dotyczyło motywacji pracowników, wprowadzenia nowej organizacji pracy, badanie zwrotu inwestycji powinno odbyć się pośrednio. W tym przypadku Poziomy 1 - 3 odpowiedzą nam na pytanie - czy warto było inwestować w szkolenie eLearningowe.


Streszczenie modułu

Niniejszy dokument przybliża sposób prowadznia projektu eLearningowego, opisują fazę ewaluacji projektu eLearningowego.


Słownik kluczowych pojęć

Zarządzenie Projektem

Zarzadzanie projektem jest to zbiór czynnosci wykonywanych w celu osiagniecia wyznaczonych celów. Zawiera się w nim planowanie, harmonogramowanie i utrzymywanie postepów w czynnosciach skladajacych sie na projekt. Najprosciej mozna takze powiedziec, iz jest to nauka o utrzymywaniu ryzyka porazki na mozliwie niskim poziomie w calym cyklu zycia projektu. Ryzyko to bierze sie glównie z niepewnosci zwiazanej z przyszlymi wydarzeniami na kazdym etapie przedsiewziecia.

Z innego punktu widzenia, zarzadzanie projektem mozna zdefiniowac jako nauke o definiowaniu i osiaganiu celów przy jednoczesnej optymalizacji uzycia zasobów (np. czasu, pieniedzy, ludzi, itd.).

Zarzadzanie projektem to pole dzialania i odpowiedzialnosci jednej osoby, zwanej menadzerem projektu. Taka osoba rzadko uczestniczy bezposrednio w czynnosciach, które prowadza do doprowadzenia projektu do celu, lecz raczej sluzy jako koordynator, którego zadaniem jest utrzymanie postepów i wspólpracy pomiedzy czlonkami projektu w taki sposób, by zredukowac calkowite ryzyko porazki.

W jezyku polskim przyjely sie glównie dwie nazwy okreslajace te sama dziedzine wiedzy, zarzadzanie projektami (zamiast zarzadzania projektem) oraz zarzadzanie przedsiewzieciami, z czego to pierwsze cieszy sie najwieksza popularnoscia. Wsród osób zajmujacych sie ta nauka zawodowo duzym powodzeniem cieszy sie takze angielskojezyczne sformulowanie Project Management.

Standard

 

Wspólnie ustalone kryterium, które okresla powszechne, zwykle najbardziej pozadane cechy czegos, np. wytwarzanego przedmiotu (np. standardem jest, ze kazdy wspólczesnie wytwarzany telewizor wyswietla kolory) czy ludzkiego zachowania (norma kulturowa). Standard to czasem takze podstawowa, najprostsza wersja produktu.


W ekonomii zejscie ponizej standardu zwykle dyskwalifikuje dany wytwór i powoduje brak popytu na ów przedmiot, lub obnizenie jego ceny. Przekraczanie standardów jest zwykle mile widziane u konsumentów, lecz wiaze sie ono z wiekszymi kosztami produkcji i sprzedazy.

Standard w tym ujeciu jest kryterium, którego nie mozna zmierzyc (mozna zmierzyc pewne cechy kryterium, jak np. dopuszczalna dlugosc telefonu komórkowego itp., ale samego standardu dokladnie zmierzyc sie nie da), jest plynna granica ustalana na biezaco zarówno przez grupy konsumenckie, jak i osobnych odbiorców.


W technice standard to zestaw parametrów, zwykle posiadajacy nazwe (np. PAL w telewizji), który zapewnia odpowiedni poziom jakosci, bezpieczenstwa, wygody lub zgodnosci z innymi wytworami techniki. To ostatnie jest wazne np. w kolejnictwie (rozmiary szyn), produkcji srub (rozmiary gwintów) czy takich dziedzinach techniki jak informatyka i telekomunikacja, zwlaszcza w sieciach komputerowych (np. w Internecie), ze względu na latwosc i szybkosc zmian zachowan komputerów, zwiazana z nieporównywalnie nizszymi kosztami niz w innych dziedzinach przemyslu (np. zmiana systemu rozmiarów torów kolejowych w Europie w porównaniu z wprowadzenieniem protokolu IPv6), i koniecznosc utrzymywania komunikacji miedzy duza iloscia róznych rozwiazan.


Opracowywaniem standardów zajmuja sie czesto odpowiednie organizacje, np. ISO, IEEE, World Wide Web Consortium (W3C) czy JPEG. Niektóre normy narodowe staja sie faktycznym standardem miedzynarodowym w danej dziedzinie, np. amerykanskie normy ANSI czy niemieckie DIN. W Polsce istnieje zestaw regulacji o nazwie Polska Norma (PN).

Organizacja wirtualna

Nowy typ organizacji charakterystyczny dla wielkich korporacji charakteryzujacy sie tym, ze nie posiadaja one wlasnych srodków produkcji w postaci zakladów produkcyjnych czy nawet pracowników, natomiast wynajmuja zewnetrznych podwykonawców, którzy realizuja cele organizacji.

Zazwyczaj są to organizacje dysponujące znacznym kapitałem i mające już duże uznanie na rynku. Jej działanie ogranicza się do nadawania produktom swojej marki, przy czym proces produkcji nie jest przez tego typu organizację kontrolowany. Charakterystyczna dla tego typu organizacji jest elastycznośc przy wyborze podwykonawców w skali globalnej i stosunko łatwa delokalizacja kapitału. Zazwyczaj dla potanienia kosztów produkcji organizacje tego typu poszukują coraz tańszej siły roboczej w różnych regionach świata, bardzo często lokując w końcu fabryki w krajach Trzeciego Świata. Naomi Klein w swojej pozycji No Logo ostro skrytykowała tego typu organizacje, między innymi firmy Reebok, Nike, czy Microsoft za brak odpowiedzialności za warunki pracy oferowanych przez podwykonawców wynajmowanych przez te firmy.

Planowanie Faza projektu w której badamy własne zasoby, przygotowujemy ofertę, nakreślamy budżet.

Klient

Osoba lub organizacja dla której świadczona jest usługa. Klient wewnętrzny - to osoba lub organizacja zamawiająca usługę znajdująca się w tej samej firmie. W przypadku gdy oprogramowanie tworzymy dla siebie, stajemy się klientem wewnętrznym. Klient jest osobą opłacającą projekt.

Użytkownik

 

Osoba lub grupa osób, które finalnie będą użytkowały oprogramowanie. Użytkownikem szkolenia eLearningowego może być wyspecjalizowana grupa ludzi, lub też bliżej nie określona. Np. segment rynku lub "wszyscy studenci"

Nauka w trybie mieszanym (blended-learning)

Ten terminy zamiennie opisują podejście do kształcenia, w którym łączy się metodę w klasie i metodę na odległość, w której instruktor lub tutor spotyka się ze swoimi uczniami (albo metodą twarzą w twarz, albo przy użyciu środków technicznych), a baza zasobów zawierająca materiały i ćwiczenia jest udostępniana uczniom. Dodatkowo mogą być wykorzystywane niektóre z metod eLearning.

System Zarządzania Uczeniem się (Learning Management System)

Zestaw narzędzi eLearningowyxch dostępnych poprzez wspólny administrowany interfejs. System zarządzania uczeniem się może być traktowany jako platforma na której zbiera się i używa kursów on-line i komponentów kursów.

Storyboard Scenorys (ang. storyboard), scenopis obrazkowy - seria obrazów i szkiców, będących wskazówkami przy filmowaniu dla reżyserów, scenografów, operatorów, aktorów i montażystów.

Komunikacja synchroniczna

Komunikacja w czasie rzeczywistym (np. chat).

Flowchart Schemat blokowy (ang. block diagram, flowchart) - diagram, na którym procedura, system albo program komputerowy są reprezentowane przez opisane figury geometryczne, połączone liniami zgodnie z kolejnością wykonywania czynności wynikających z przyjętego algorytmu rozwiązania zadania.

Schemat blokowy pozwala dostrzec istotne etapy algorytmu i logiczne zależności między nimi.

Zależnie od przedstawianego stosowane są różne zestawy figur geometrycznych zwanych blokami, których kształty reprezentują umownie rodzaje elementów składowych.

Produkcja Implementacja (z łac.), informatyczny proces przekształcania abstrakcyjnego opisu systemu lub programu na obiekt fizyczny: komputer lub działający program zapisany w konkretnym języku programowania; także obiekt fizyczny będący efektem takiego przekształcenia, np. implementacja systemu operacyjnego lub kompilatora dla konkretnego typu komputera.
Prototyp urządzenie, obwód lub program zaprojektowany i zbudowany w celu zademonstrowania zdolności do budowy urządzenia docelowego. Podczas budowy prototypu inżynierowie wprowadzają pierwszy raz w życie swoje nowe pomysły. Jeżeli uda się zbudować prototyp i on działa, to można przystąpić do budowy finalnego urządzenia. Często podczas projektowanie niektóre rzeczywiste zjawiska związane z konstrukcją zostają pominięte. Prototyp pozwala na odkrycie ich nieznanego wpływu i wprowadzenie korekt. Jeżeli pierwszy prototyp nie jest udany, to buduje się kolejne, aż do uzyskania w urządzenia spełniającego założenia. Prototyp może fizycznie bardzo różnić się od ostatecznego urządzenia, jeżeli chcemy sprawdzić tylko pewną jego cechę.
Burza mózgów technika wywodząca się z psychologii społecznej, która ma na celu doskonalenie decyzji grupowych. Burza mózgów jest również formą dyskusji dydaktycznej, wykorzystywaną jako jedna z metod nauczania. Zalicza się ją wówczas do metod aktywizujących, która stanowi podgrupę metod problemowych.
Ewaluacja Ewaluacja to systematyczne badanie wartości albo cech konkretnego programu, planu, działania (eksperymentu) bądź obiektu (programu komputerowego, programu nauczania, lekarstwa, rozwiązania technicznego) z punktu widzenia przyjętych kryteriów, w celu jego usprawnienia, rozwoju lub lepszego zrozumienia.

Komunikacja asynchroniczna

Komunikacja w czasie opóźnionym (np. email).


Literatura podstawowa i poszerzająca

Portal Wikipedia - www.wikipedia.pl

Alessi Stephen M., Trollip Stanley R. (2001) "Multimedia for Learning - Methods and Development"

Rosenberg Marc J. (2001) "E-Learning - Building successful online learning in Your organization - strategies for delivering knowladge in the digital age"

Schank, Roger C. (2002) "Designing World-Class E-learning"

Kitaoka Vance,Shea Andrea,Uehara Randal (1998) "Creating a Storyboard for Video Production" www2.hawaii.edu/~ricky/etec/storyboarding.html

Oprogramowanie do tworzenia Storyboard
http://www.atomiclearning.com/storyboardpro

Kruse Kevin "Creating Scripts and Storyboards for e-Learning"
http://www.e-learningguru.com/articles/art2_5.htm


Pytania problemowe

Czy szkolenia eLearningowe mogą zastąpić dowolny typ szkolenia tradycyjnego?

Czym różni się ocena końcowa od oceny ciągłej?

Czy ewaluacja szkolenia eLearningowego trwa bez końca?