Niniejsze materiały powinny być pierwszym źródłem informacji dotyczących
przedmiotu Języki formalne i automaty (JFA).
Czytelnikom, którzy oprócz lektury tych notatek, chcieliby sięgnąć
do podręcznika, polecam w pierwszej kolejności książkę
D. Kozena, Automata and Computability.
Jest ona napisana przystępnie i zawiera mnóstwo zadań,
choć nie jest (jak dotąd) dostępna w języku polskim.
W drugiej kolejności polecam książkę
J. Hopcrofta i J. Ullmana,
Wprowadzenie do teorii automatów, języków i obliczeń.
Oprócz tematów wchodzących w zakres tego kursu można w niej znaleźć
też wiele informacji na zaawansowane pokrewne tematy.
Ponadto została ona przetłumaczona na język polski.
Obie te książki nie zawierają informacji na temat generatorów
analizatorów leksykalnych i składniowych.
W pierwszej kolejności polecam tutaj dokumentację
Flex'a i Bison'a.
Dodatkowo, można przeczytać odpowiednie rozdziały z książki
A. Aho, R. Sethi i J. D. Ullmana, Kompilatory.
Do każdego wykładu dołączono szereg zadań.
W przypadku studiów internetowych, rozwiązania zadań
z p. Praca domowa należy wykonywać w określonych terminach i
zgłaszać poprzez serwis edu.
Pozostałe zadania mają charakter uzupełniający i są przeznaczone do
samodzielnego rozwiązywania.
Materiały te są również dostępne w formacie
PS
i
PDF.
Uwagi dotyczące niniejszych materiałów proszę przesyłać na adres:
kubica@mimuw.edu.pl.
- [HU]
John E. Hopcroft, Rajeev Motwani, Jeffrey D. Ullman
Wprowadzenie do teorii automatów, języków i obliczeń,
PWN, 2005r.
- [K]
Dexter C. Kozen, Automata and Computability,
- [ASU]
A. V. Aho, R. Sethi, J. D. Ullman,
Kompilatory,
WNT, 2002,
Niniejsze materiały powstały na podstawie notatek do prowadzonych
przeze mnie, na przestrzeni kilku lat, wykładów z teorii języków i
automatów oraz budowy kompilatorów.
Chciałbym gorąco podziękować moim kolegom, którzy w tym czasie
prowadzili ćwiczenia z tych przedmiotów, a w szczególności:
Łukaszowi Krzeszczakowskiemu, Łukaszowi Maśko,
Marcinowi Sawickiemu i Tomkowi Waleniowi.
Ich uwagi miały wpływ na postać prowadzonych zajęć, a więc i
również na te materiały.
W szczególności część zamieszczonych tu zadań pochodzi od nich.
Szczególnie gorąco chciałbym podziękować Tomkowi Waleniowi za
pomoc przy konwertowaniu niniejszych materiałów na format html
i przygotowanie umieszczonych tu elementów multimedialnych.
Materiały te zostały opracowane w PJWSTK w projekcie współfinansowanym ze
środków EFS.
Sylabus
Skorowidz