1. Formatowanie, lokalizacja i internacjonalizacja
1.1. Lokalizacje
1.2. Formatowanie liczb
1.3. Waluty
1.4. Strefy czasowe
1.5. Kalendarze
1.6. Formatowanie dat
1.7. Zlokalizowany rozbiór tekstów
1.8. Porównywanie i sortowanie napisów
1.9. Internacjonalizacja aplikacji i dodatkowe zasoby (resource bundle)
1.10. Zadania i ćwiczenia
2. Wyrażenia regularne
2.1. Podstawowe zasady
2.2. Literały
2.3. Klasy znaków
2.4. Kwantyfikatory
2.5. Granice
2.6. Flagi
2.7. Grupy i odniesienia zwrotne
2.8. Dopasowanie i wyszukiwanie.
2.9. Rozbiór
2.10. Zastępowanie
2.11. Metody klasy String związane z wyrażeniami regularnymi
2.12. Praktyczny przykład
2.13. Zadania i ćwiczenia
3. Dynamiczna Java i programowanie komponentowe (JavaBeans)
3.1. Dynamiczne ładowanie klas.
3.2. Refleksja
3.3. Przykład wykorzystania refleksji
3.4. Pojęcie JavaBean
3.5. Właściwości i akcesory
3.6. Nasłuch i wetowanie zmian właściwosci
3.7. JavaBean - przykład praktyczny
3.8. Introspekcja
3.9. Dynamiczne pobieranie i ustalanie właściwości
3.10. Serializacja JavaBeans
3.11. Inne zagadnienia związane z JavaBeans
3.12. Ćwiczenia i zadania
4. XML i Java
4.1. Wprowadzenie
4.2. Składnia języka i struktura dokumentu XML
4.3. Model SAX
4.4. Model DOM
4.5. Model JDOM
4.6. Zastosowanie JAXP
4.7. Przetwarzanie wxględem DTD
4.8. Przetwarzanie względem XML Schema
4.9 Transformacje XSLT
4.10. Zaawansowane zastosowania dokumentów XML
4.11. Rozszerzenia Javy stosowane w technologii XML
4.12. Ćwiczenia i zadania
4.13. Literatura,źródła
5. Grafika dwuwymiarowa
5.1. Wstęp
5.2. Wykreślanie
5.3. Grafika 2D
5.4. Obrazy
5.5. Dokumentacja i literatura

6. Animacja, dźwięk i drukowanie w Javie
6.1. Animacja
6.2. Dźwięk
6.3. Drukowanie
6.4. Multimedia
6.5. Dokumentacja i literatura

7. Programowanie bazodanowe w Javie (JDBC)
7.1. Przykładowa baza danych
7.2. Dlaczego Java?
7.3. JDBC
7.4. Sterowniki JDBC
7.5. Łączenie z bazą danych
7.6. Uzyskiwanie metainformacji o bazie danych (przykład)
7.7. Wykonywanie instrukcji SQL
7.8. Obsługa wyjątków SQLException
7.9. Instrukcja SQL SELECT, tablice wynikowe, ResultSet i kursory
7.10. Przemieszczanie kursora
7.11. Odpowiedniość typów danych SQL i Javy. Pobieranie wartości pól
7.12. Modyfikowalny ResultSet
7.13. Metainformacje o tablicy wynikowej
7.14. Instrukcje prekompilowane
7.15. Obsługa transakcji
7.16. Zastosowanie architektury "Model-View-Controller" przy tworzeniu graficznych interfejsów BD za pomocą komponentów Swingu
7.17 Zadania i ćwiczenia
8. Programowanie klient-serwer z użyciem gniazd i protokołów sieciowych
8.1. Architektura klient-serwer i sieć.
8.2. Gniazda.
8.3. Klienci. Protokoły i porty
8.4. Adresowanie i wyjątki przy próbie połączenia z serwerem
8.5.  Limity czasu łączenia i odczytu
8.6. Inne parametry gniazd kliencich.
8.7. Klient SMTP
8.8. Klient DICT
8.9. Kanały gniazd klienckich i nieblokujące wejście/wyjście
8.10. Serwery
8.11. Serwery wielowątkowe
8.12. Nieblokujące kanały i  użycie selektorów przy programowaniu serwerów
8.13. Klasy Javy wspomagające programowanie aplikacji klienckich
8.14. Zadania i ćwiczenia
9. Aplikacje WEB
9.1. Technologie programowania aplikacji WEB
9.2. Wdrażanie i uruchamianie aplikacji WEB
9.3. Budowanie, rozwijanie i wdrażanie aplikacji za pomocą Ant-a.
9.4. Serwlety - model działania i obsługa zleceń
9.5 Parametry zleceń
9.6. Serwlety i architektura MVC
9.7. Serwlety i bazy danych
9.8. Cookies
9.9. Słuchacze i filtry
9.10. Rozszerzerzenia serwletów: Java Server Pages i Java Server Faces (syntetyczna informacja)
9.11. Zadania i ćwiczenia
10. JNI - Programowanie mieszane
10.1. Wstęp
10.2. Szybki start
10.3. Konwencje nazewnicze JNI
10.4. Dostęp do Javy od strony natywnej
10.5. Zaawansowane szczegóły i zastosowania
10.6. Dokumentacja i literatura

11. RMI - Programowanie rozproszone
11.1. Wprowadzenie
11.2. Bardzo prosty przykład
11.3. Narzędzia RMI
11.4. Programowanie z RMI
11.5. RMI w sieci
11.6. Wywołania zwrotne
11.7. Podsumowanie
11.8. Dokumentacja i literatura

12. Wprowadzenie do technologii CORBA
12.1. Wstęp
12.2. Podstawy technologii CORBA
12.3. Przykład - przesyłanie plików
12.4. Podsumowanie
12.5. Dokumentacja i literatura

13. Java w komunikacji bezprzewodowej
1. Wprowadzenie
2. Zestaw bibliotek CLDC i MIDP
3. Pakiety włączone z platformy J2SE
4. Cykl życia midletu
5. Komponenty graficznego interfejsu użytkownika (GUI)
6. Obsługa zdarzeń
7. Gry
8. Pamięć trwała (pamięć rekordów)
9. Połączenia sieciowe z Internetem
10. Pakiety opcjonalne
11. Wireless Toolkit
12. Ćwiczenia i zadania
13. Literatura,źródła
14.JavaCard
1. Karty inteligentne
2. Technologia JavaCard
3. Tworzenie apletów dla JavaCard
4. Testowanie apletów dla JavaCard
5. Podsumowanie
6. Ćwiczenia i zadania
7. Literatura,żródła