Przejście do pierwszej części wykładu
Tworząc schemat bazy danych należy zaplanować powiązania (związki, relacje w MS Access) między danymi zapisanymi w tabelach. Ze względu na to, że przy projektowaniu bazy danych termin relacja ma znaczenie matematycznej abstrakcji tabeli, używamy terminu powiązanie.
Cele określania powiązań między tabelami:
W menu "Narzędzia" występuje opcja "Relacje" ("Relationships"), po wybraniu której w osobnym okienku zostaje wyświetlony schemat bazy danych.
Ramki reprezentują tabele. Linie między tabelami reprezentują powiązania (związki) między tabelami.
Na diagramie jest zaznaczone powiązanie między pismami i sprawami oraz wyświetlone okienko właściwości tego powiązania (okienko "Relacje"). |
Każde powiązanie między tabelami ma dwie strony. Strona "jeden" jest reprezentowana graficznie symbolem "1" i znajduje się przy tabeli, do której prowadzi odwołanie czyli przy tabeli nadrzędnej. Strona "wiele" jest reprezentowana graficznie symbolem matematycznej "nieskończoności" i znajduje się przy tabeli, z której wychodzi odwołanie czyli przy tabeli podrzędnej.
Każde powiązanie da się sformułować za pomocą dwóch zdań określających związek między odpowiednimi obiektami – w obie strony. Oto pełne wyrażenie schematu przedstawionego powyżej:
|
A teraz pytanie:
Czy jest prawdą, że w programie MS Access schemat bazy danych wyświetla się w oknie "Relacje"? |
oraz zadanie:
Powiąż wierszami odpowiadające sobie terminy: strona "jeden", tabela podrzędna, klucz główny, strona "wiele", tabela nadrzędna, klucz obcy. |
Referencyjne więzy spójności (więzy integralności)
Przy definiowaniu powiązania między tabelami należy wybrać opcję "Wymuszaj więzy integralności" ("Enforce Referential Integrity"). Jak już to powiedzieliśmy uprzednio, tabela występująca w powiązaniu po stronie jeden jest nazywana w Accessie tabelą nadrzędną, natomiast tabela po stronie wiele tabelą podrzędną.
W perspektywach, których definicja jest oparta na powiązaniu między tabelami istotny jest typ złączania (sprzężenia) określający sposób złączania wierszy z obu tabel. Są trzy typy złączeń - pierwszy z nich jest domyślny.
Teraz proponujemy Zadanie
2.
W wyniku wykonania kwerendy wybierającej otrzymuje się tak zwany dynamiczny zestaw wyników, który ma postać tabeli, z tym, że nie jest zapamiętywany na stałe w bazie danych. Jest wyświetlany w postaci arkusza danych tak jak tabela.
Metody 2 i 3 będą omówione na dalszych wykładach.
Wynik wykonania kwerendy wybierającej jest arkuszem danych jak dla tabeli.
Typ złączania wierszy można ustalać dla każdej kwerendy wybierającej niezależnie od ustalonego jako domyślny przy definiowaniu powiązania między tabelami w oknie "Relacje" ("Relationships").
Przy tworzeniu kwerendy wybieramy jej typ z menu "Kwerenda" ("Query") - domyślnie: "Kwerenda wybierająca" ("Select Query"). MS Access dostawia odpowiednie, dodatkowe wiersze siatki kwerendy.Kwerenda usuwająca ("Delete Query") powoduje usunięcie wierszy spełniających podane kryteria np.
((Id_pracownika>100 AND Zarobki <1000) OR Id_pracownika<10)
Kwerenda dołączająca ("Append Query") powoduje dołączenie wiersza lub wierszy do tabeli np. wstawienie wiersza ("Jan","Kowalski","Kierownik",10000) do tabeli Pracownicy:
Gdybyśmy
określili w wierszu "Tabela" ("Table") siatki kwerendy tabelę, to wartości z niej zostałyby
wstawione do ustalonej tabeli.
Kwerenda aktualizująca ("Update Query") dokonuje aktualizacji wierszy tabeli np. podniesienie zarobków o 10% wszystkim pracownikom zarabiającym mniej niż 500:
Teraz proponujemy
Zadanie
3.
W wykładzie 2 został przedstawiony interfejs graficzny do relacyjnej bazy danych na przykładzie MS Access. W interfejsie tym tabela ma dwa widoki. Jeden widok jest przeznaczony do projektowania jej schematu (widok projekt). Drugi widok jest przeznaczony do oglądania jej zawartości – zbioru wierszy (widok arkusz danych). W MS Access wiersze nazywają się rekordami. W widoku arkusz danych są wykonywane na tabeli operacje takie jak przeglądanie rekordów, filtrowanie rekordów, wstawianie nowych rekordów, aktualizacja istniejących rekordów, usuwanie rekordów.
W oknie "Relacje" ("Relationships") edytujemy właściwości powiązań między tabelami określając więzy spójności referencyjnej oraz zasady złączeń rekordów.
W MS Access perspektywy nazywają się kwerendami wybierającymi. Oprócz tego są kwerendy przeznaczone do wykonywania operacji na danych jak np. kwerenda dołączająca rekordy, kwerenda aktualizująca rekordy i kwerenda usuwająca rekordy. Także kwerendy w MS Access mają swoje dwa widoki: projekt i arkusz danych. Widok projekt jest przeznaczony do definiowania kwerend – określania tabel, których dotyczą, warunków na dane i rodzaju operacji wykonywanych na danych. Widok arkusz danych jest przeznaczony do oglądania zbioru wierszy czyli rekordów będących zawartością kwerendy bądź wykonywania na nich operacji takich jak przeglądanie rekordów, filtrowanie rekordów, wstawianie nowych rekordów, aktualizacja istniejących rekordów, usuwanie rekordów.
Powiąż w pary odpowiadające sobie terminy: kolumna, kwerenda wybierająca, wiersz, klucz podstawowy, powiązanie, rekord, klucz główny, klucz zewnętrzny, klucz obcy, integralność, spójność referencyjna, pole, perspektywa, relacja. |
Teraz proponujemy
Zadanie 4.
MS Access - program firmy Microsoft dostarczający
graficznego interfejsu do relacyjnej bazy danych. Przy pomocy tego interfejsu
projektuje się schematy tabel (w widoku projekt tabeli) oraz wyświetla się
zawartość tabeli oraz wykonuje się operacje na jej wierszach (w widoku arkusz
danych tabeli).
projekt tabeli
- interfejs ekranowy w MS Access umożliwiający edycję
schematu tabeli.
arkusz danych
- interfejs ekranowy w MS Access umożliwiający wyświetlanie
zawartości tabeli oraz wykonywanie operacji na jej wierszach.
okno bazy danych
- okno programu MS Access udostępniające wszystkie
obiekty bazy danych MS Access.
autonumer - typ danych wartości liczbowych zwiększanych automatycznie dla każdego
nowego rekordu lub generowanych losowo; używany dla pól
klucza głównego i czasem jednoznacznego.
odnośnik - definiowana lista dopuszczalnych wartości dla
danego pola w tabeli; albo określa się wartości z innych pól
w bazie danych albo bezpośrednio podaje się dopuszczalne wartości.
indeks - struktura danych określana dla pola lub zbioru
pól tabeli umożliwiająca szybkie wyszukiwanie rekordów na
podstawie wartości tego pola lub pól.
powiązanie między tabelami (związek, relacja) - związek
między rekordami dwóch tabel; jeden rekord odwołuje się do powiązanego
z nim drugiego rekordu np. rekord pracownika zawiera odwołanie do rekordu działu,
w którym jest zatrudniony pracownik.
diagram powiązań - graficzna
reprezentacja powiązań między tabelami bazy danych. Ramki reprezentują
tabele. Linie między tabelami reprezentują
powiązania (związki) między tabelami.
spójność referencyjna (integralność) - gwarancja, że gdy wiersze
tabeli A odwołują się do wierszy tabeli B (tabela podrzędna A jest powiązana
z tabelą nadrzędną B) to dla każdego wiersza w tabeli A istnieje powiązany
z nim wiersz w tabeli B.
typ złączania - sposób złączania wierszy z dwóch tabel określający
co robić z wierszami jednej tabeli, które nie mają odpowiedników wśród
wierszy w drugiej tabeli. Przy złączaniu wewnętrznym
bierze się pod uwagę tylko wiersze, dla których istnieją odpowiadające im
wiersze w drugiej tabeli. Przy złączaniu zewnętrznym bierze się pod
uwagę również wiersze, dla których nie istnieją odpowiadające im wiersze w
drugiej tabeli.
kwerenda
- albo perspektywa (kwerenda wybierająca) albo instrukcja
operowania danymi jak np. tworzenie tabeli, aktualizacja wierszy tabeli.
siatka kwerendy - interfejs graficzny MS
Access ułatwiający zdefiniowanie kwerendy.