INFO
Sylabus
Standard ODMG, część 4
1. Plan wykładu
2. Co to jest język zapytań?
3. OQL -wstępne informacje
4. Krótka charakterystyka OQL
5. OQL - kilka przykładów
6. Wejście i wynik zapytań w OQL
7. Przykłady w OQL
8. Tworzenie obiektów
9. Co zwraca zapytanie?
10. Wyrażenia ścieżkowe
11. Predykaty, złączenia
12. Wartości zerowe
13. Wołanie metod
14. Polimorfizm, późne wiązanie, wskazanie klasy
Skorowidz
Wyście:
Wyklad X. Wprowadzenie do standardu ODMG, część 4:
OQL (KURS SSR)
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII XIII XIV
« poprzedni punkt   następny punkt »

8. Tworzenie obiektów

Tworzenie obiektu Osoba
Osoba( nazwisko: "Nowak", data_ur: "2/28/56", płeć: "M" )
Taka konstrukcja jest odróżniana od konstrukcji zwracającej literał (obiekt bez tożsamości, czyli wartość):
struct( a: 10,   b: “Adam” )
set( 1, 2, 5 )
bag(1, 2, 2, 3, 1 )
list( 1, 2, 2, 3, 1 )
array( 1, 2, 2, 3, 1 )
Tworzenie obiektów w ramach języka zapytań jest nie do przyjęcia. Normalnie, język zapytań jest językiem pasywnym, nie zmieniającym stanu; dopiero zanurzenie zapytań w konstrukcje imperatywne pozwala zmienić stan. Jest to semantyczna niekonsekwencja, która rodzi poważne problemy:
(1) jeżeli nie ma ekstensji, w jakim środowisku (module?) tworzone są nowe obiekty?
(2) Co zwraca takie zapytanie i czy może być kombinowane z innymi zapytaniami?
(3) Dlaczego jest tworzenie, a nie ma usuwania, wstawiania, i podstawiania?
ODMG naraża się tu na zarzut niekompetencji w zakresie konstrukcji języków programowania.



« poprzedni punkt   następny punkt »