PROJEKT, SPECJALNOŚĆ MULTIMEDIA. CZĘŚĆ I
A. Wieczorkowska, K. Mąkosa, E. Gaj
Informacje
SPIS WYKŁADÓW
- Dźwięk - podstawowe wiadomości
- Fizyczna natura dźwięku
- Fale dźwiękowe
- Widmo dźwięku
- Moc dźwięku
- Dudnienia
- Rezonans
- Literatura
- Propagacja dźwięku
- Rozchodzenie się dźwięku
- Odbicia i absorpcja dźwięku
- Interferencja
- Dyfrakcja
- Refrakcja
- Literatura
- Mikrofony i techniki mikrofonowe w nagraniach stereofonicznych
- Mikrofony i ich charakterystyki kierunkowe
- Techniki mikrofonowe w nagraniach stereofonicznych
- Zastosowanie i rozmieszczenie mikrofonów
- Literatura
- Techniki nagłaśniania
- Systemy nagłaśniania
- Charakterystyki częstotliwościowe urządzeń
- Głośniki
- Literatura
- Przetworniki. Mastering
- Przetworniki
- Mastering
- Literatura
- Charakterystyka instrumentów muzycznych cz. I. Przykłady dźwiękowe - chordofony, perkusja
- Charakterystyka chordofonów. Przykłady dźwiękowe
- Perkusja i przykłady dźwiękowe
- Literatura
- Charakterystyka instrumentów muzycznych cz. II. Przykłady dźwiękowe - aerofony
- Charakterystyka aerofonów. Przykłady dźwiękowe
- Literatura
- Nagrywanie instrumentów muzycznych
- Techniki nagrywania instrumentów muzycznych
- Literatura
- Akustyka mowy
- Elementy mowy
- Sygnał mowy: techniki cyfrowe
- Literatura
- Sprzęt do akwizycji wideo i edycja wideo. Multimedia w Internecie
- Akwizycja sygnału wideo
- Wideo w Internecie
- Literatura
- Oświetlenie. Głębia ostrości
- Światło i techniki oświetlania. Temperatura barw
- Głębia ostrości
- Literatura
- Flash zaawansowany. Rysowanie i animowanie
- Opis ekranu
- Timeline i Scene
- Tools
- Otwieranie nowego projektu
- Rysowanie
- Importowanie
- Pola tekstowe statyczne
- Maskowanie
- Animowanie
- Rodzaje animacji
- Stop
- Flash zaawansowany. Podstawowe instrukcje Actionscript
- Tworzenie symboli
- Biblioteka
- Actionscript
- Dodawanie akcji do buttonów
- getURL
- LoadMovie
- Flash zaawansowany. Multimedia i publikowanie prac
- Komponenty
- Importowanie dźwięku
- Importowanie video
- Preloader
- Bandwidth Profiler
- Publikowanie
- Storyboard we współczesnej reklamie
- Część teoretyczna
- Część praktyczna
- Przykłady prac studentów
Cele
Celem wykładów jest zapoznanie studentów z wiedzą teoretyczną niezbędną do przygotowania pracy dyplomowej na specjalności Multimedia. Wiadomości prezentowane w ramach tego cyklu wykładów uzupełniają wiedzę z multimediów.
Wykłady projektowe poszerzają wiadomości na temat dźwięku, jego nagrywania i nagłaśniania, a także rejestracji i cech sygnału wizyjnego. Ponadto kurs ten zawiera wiadomości na temat percepcji audiowizualnej, telewizji, prawa autorskiego, tworzenia storyboardów, oraz dodatkowo projektowania informacji i Flasha.
Organizacja
Zajęcia projektowe wymagają dostępu do odpowiedniego oprogramowania i sprzętu, w zależności od obranej tematyki. Projekt można przygotowywać korzystając z własnego sprzętu i softwareu lub na miejscu w PJWSTK. Szczegóły - do uzgodnienia z prowadzącym projekt.
Projekt na specjalności Multimedia prowadzi mgr inż. Krzysztof Szklanny, e-mail: kszklanny@pjwstk.edu.pl.
Bibliografia
Tematyka przedmiotu opisana została w materiałach dla studentów. Osoby zainteresowane mogą dodatkowo skorzystać z poniższej literatury.
- Algo, E. (2004). Poczytaj mi, pececie... CHIP 03/2004. Internet:
www.chip.pl/arts/n/printversion/printversion_85610.html
- Apple (2005). FireWire. Internet:
http://developer.apple.com/devicedrivers/firewire/index.html
- Ardley, N. (1992). Instrumenty muzyczne, Wydawnictwo Arkady, Warszawa
- Bednarz, R. (2004). Omówienie spółgłosek, Serwis Polonistyczny Hamlet,
http://www.hamlet.pro.e-mouse.pl/uczen/index.php?id=splomow
- Blaupunkt (2005). Słownik. Internet
http://blaupunkt.totu.pl/index.php?url=http://blaupunkt.totu.pl/katalog.php?kat_id=11
- Flanagan, J. L. (1965). Speech Analysis Synthesis and Perception, Springer-Verlag, New York
- Fletcher, N. H., Rossing, T. D. (1991). The Physics of Musical Instruments, Springer-Verlag New York
- Gitara Caffee (2005). Słownik gitarowy. Internet:
http://gitara.4web.pl/slownik.htm
- Guzowski, K. (1986). Podstawowe zagadnienia instrumentacji, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, Gdańsk
- Hornbostel, E. M., Sachs, C. (1914). Systematik der Musikinstrumente. Ein Versuch. Zeitschrift fuer Ethnologie, 46, (4-5):553-90. Internet:
http://www.uni-bamberg.de/ppp/ethnomusikologie/HS-Systematik/HS-Systematik
- Jecklin, J. (1980). Musik-Aufnahmen: Grundlagen-Technik-Praxis, Franzis-Verlag, München
- Jones, F. H. (1999). Desktop Digital Video Production. Prentice Hall, Upper Saddle River, NJ, USA
- Josephson Engineering Microphones (2005). Microphone Technique. Internet:
http://www.josephson.com/mictech.html
- Katz, B. (2005). Sekrety masteringu. Tłum. P. Madziar. Internet:
http://www.studio.use.pl/sekrety.pdf
- LinguaLinks Library (2005) Musical Instruments subcategories. Internet
http://www.sil.org/LinguaLinks/Anthropology/ExpnddEthnmsclgyCtgrCltrlMtrls/MusicalInstrumentsSubcategorie.htm
- Martin, G. (2003). Introduction to Audio Recording. Internet:
http://www.tonmeister.ca/
- McGill University (2005). McGill University Master Samples. Internet:
http://www.music.mcgill.ca/resources/mums/html/
- McIntosh Laboratory (2005). McIntosh. Internet:
http://www.mcintoshlabs.com/
- Meyer, J. (1993). The Sound of the Orchestra, J. Audio Eng. Soc., Vol. 41, No. 4, pp. 203-213.
- Microsoft, Dorling Kindersley (1992). Microsoft Musical Instruments, Microsoft Corp. and Dorling Kindersley Limited.
- Mikrofony (2005). Internet:
http://sound.eti.pg.gda.pl/student/tpm/mikrofony.pdf
- Mitchell, D. (2005). RIM 456 Concepts and Development of Multichannel Sound. Stereo Microphone Techniques. Internet:
http://www.mtsu.edu/~dsmitche/rim456/Materials/456microphone_techniques.html
- Nave, C. R., HyperPhysics Concepts,
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/sound/soucon.html#soucon, 2003
- Nyka, J. (2003). Budowa Kolumn. Leksykon techniki głośnikowej. Internet:
http://www.qba.com.pl/kity/leksykon.doc
- Opolko, F., Wapnick, J. (1987). MUMS - McGill University Master Samples. CD.
- Oppenheim, A. V., Schafer, R.W. (2004). From Frequency to Quefrency: A History of the Cepstrum. IEEE Signal Processing Magazine, September 2004, 99-106. Internet:
http://alfa.iele.polsl.gliwice.pl/~izi/cepstrum.pdf
- Pickett, J. M. (1999). The acoustics of speech communication: fundamentals, speech perception theory, and technology, Allyn and Bacon, Boston
- Polski Komitet Normalizacyjny. Polska Norma PN-IEC 50(801) (1998). Międzynarodowy słownik terminologiczny elektryki. Akustyka i elektroakustyka. ISBN 83-236-1567-5
- Sachs, C. (1989). Historia instrumentów muzycznych, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków
- Schoeps (2005). Microphone Amplifier CMC 6 xt. Internet:
http://www.schoeps.de/PDFs/newsl+cmc6xt-E.pdf
- SGI (2005). Silicon Graphics. Internet:
http://www.sgi.com/
- Sharda, N. K. (1999). Multimedia Information Networking, Prentice Hall, Upper Saddle River, NJ, USA
- Society of Motion Picture and Television Engineers (2005). SMPTE. Org. Internet:
http://www.smpte.org/
- Studio.Use (2005). Mastering. Internet:
http://www.studio.use.pl/mastering.html
- Svantek (2005). Instrukcja obsługi przyrządu. Przenośny analizator/miernik dźwięku SVAN 945A. Dane techniczne. Internet:
http://svantek.com.pl/svantek/produkty/sv945a/pdf/dod_C.pdf
- Szczerba, M. (1997). Rozpoznawanie izolowanych wyrazów z wykorzystaniem dynamicznego dopasowania czasowego, Zeszyty Naukowe WEiA PG, Gdańsk
- Ślużyński, P. (2002). Techniki studyjne. MUZYK - Wydanie Specjalne Nr2 - STUDIO-PA-KOMPUTER, maj 2002.
- Ultimatte Corporation (2005). FAQ. Internet:
http://www.ultimatte.com/
- Whitaker, J. C., Benson, K. B. (2002). Standard Handbook of Audio and Radio Engineering, McGraw-Hill, New York
- Wieczorkowska, A. (1999). Skuteczność rozpoznawania dźwięków instrumentów muzycznych w zależności od sposobu parametryzacji i rodzaju klasyfikatora, praca doktorska, Politechnika Gdańska, Gdańsk
- WIEM, Wielka Internetowa Encyklopedia Multimedialna,
http://wiem.onet.pl/, 2001
- Wikipedia (2005). Perkusja. Internet:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Perkusja
- Yamaha (1990). The Sound Reinforcement Handbook. Written for Yamaha by G. Davis & R. Jones. Hal Leonard Publishing Corporation, Milwaukee, WI, USA
- Yamaha (2005). Effects glossary
http://www.digitalmusicworld.com/html/hardware/FXExplained/Glossary1.php
- Żyszkowski, Z. (1966). Podstawy elektroakustyki. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa